
Kursus TVET
DIPLOMA PENDIDIKAN AWAL KANAK - KANAK
EC110
Pengenalan Kursus
Tempoh dari kelahiran hingga usia lima tahun merupakan satu tempoh yang sangat kritikal dalam kehidupan seseorang kerana dalam jangka masa inilah asas perkembangan kanak-kanak dibentuk. Ahli psikologi menamakan tempoh ini sebagai formative years (tahun-tahun pembentukan) untuk menunjukkan bahawa perkembangan seterusnya dibina berasaskan asas yang dibentuk sepanjang lima tahun pertama kehidupan kanak-kanak. Pada tahun-tahun kebelakangan ini, ahli saraf mengesahkan kenyataan ahli psikologi apabila hasil kajian mereka mendapati bahawa semasa kelahiran terdapat 100 bilion neuron yang perlu disambungkan untuk membentuk laluan neural bagi perkembangan otak. Sinaps (sambungan) ini terbentuk melalui interaksi kanak-kanak dengan orang sekeliling dan persekitarannya. Dengan kata lain, kualiti perkembangan otak bergantung kepada pengalaman awal. Oleh itu, trend semasa di seluruh dunia adalah memberi akses kepada kanak-kanak terhadap penjagaan awal yang berkualiti serta pendidikan bagi memastikan mereka mendapat permulaan hidup yang adil dan sewajarnya.
Skop Pendidikan Awal Kanak-kanak (PAKK) di Malaysia merangkumi pendidikan dan penjagaan formal serta tidak formal bagi kanak-kanak dari lahir hingga enam tahun. Penjagaan dan pendidikan awal yang berkualiti memerlukan pendidik awal kanak-kanak yang berkualiti, dan ini menuntut mereka mempunyai latihan yang berkualiti dalam bidang penjagaan dan pendidikan awal. Untuk melahirkan pendidik awal kanak-kanak yang kompeten, mereka perlu memperoleh pengetahuan asas serta kecekapan tertentu. Memandangkan lima tahun pertama adalah tahun-tahun pembentukan, program Sijil, Diploma, Ijazah Sarjana Muda, Sarjana, PhD dan Ed.D dalam PAKK perlu mempunyai piawaian berkualiti untuk diiktiraf sebagai program profesional.
Pendidikan awal kanak-kanak adalah bidang yang agak baharu dalam kajian akademik. Pada tahun 1997, Universiti Malaya mula menawarkan Ijazah Sarjana Muda Pendidikan Awal Kanak-kanak, yang pertama seumpamanya di negara ini. Tidak lama kemudian, institusi lain turut menawarkan program berkaitan penjagaan dan pendidikan awal. Sebagai contoh, Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) dan Universiti Sains Malaysia (USM) masing-masing menawarkan Ijazah Sarjana Muda Pendidikan dengan pengkhususan PAKK pada tahun 2002 dan Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Pendidikan Prasekolah) pada tahun 2003. Namun begitu, ini tidak bermaksud bahawa program pendidikan awal kanak-kanak langsung tidak ditawarkan sebelum tahun 1997. Pada awal 90-an, maktab perguruan di bawah Kementerian Pendidikan Malaysia telah menjalankan kursus pendek dan program Sijil Pendidikan dengan pengkhususan dalam PAKK. Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, program dalam bidang penjagaan dan pendidikan awal berkembang dengan pesat apabila institusi pengajian tinggi awam dan swasta mula menawarkan program Sijil, Diploma, dan Ijazah Sarjana Muda Pendidikan Awal Kanak-kanak (PAKK) atau Ijazah Sarjana Muda Pendidikan dengan pengkhususan dalam PAKK. Beberapa institusi turut menawarkan program Ijazah Sarjana dan PhD dalam bidang PAKK.
Graduan dengan Sijil, Diploma atau Ijazah Sarjana Muda dalam PAKK boleh mengajar di prasekolah atau pusat jagaan kanak-kanak. Walau bagaimanapun, semua prasekolah di bawah Kementerian Pendidikan Malaysia menetapkan syarat minimum guru mereka memiliki Ijazah Sarjana Muda dalam PAKK untuk memastikan kualiti dan profesionalisme pendidikan awal kanak-kanak. Pendidik awal kanak-kanak di sektor swasta pula digalakkan oleh kerajaan untuk memiliki kelayakan akademik minimum Diploma dalam PAKK. Menjelang tahun 2025, semua guru prasekolah di Malaysia diwajibkan memiliki kelayakan minimum Diploma dalam Pendidikan Awal Kanak-kanak. Disebabkan faktor persaingan, semakin banyak prasekolah dan pusat jagaan kanak-kanak berkualiti menggaji graduan dengan Ijazah Sarjana Muda dalam PAKK.
Dengan beberapa tahun pengalaman, guru graduan boleh memikul tanggungjawab pentadbiran, menjadi penyelia atau pengetua pusat awal kanak-kanak, atau membuka pusat mereka sendiri. Graduan dalam bidang PAKK juga boleh bekerja dalam bidang berkaitan sebagai penyelidik, pensyarah atau perunding dalam penubuhan prasekolah dan pusat jagaan kanak-kanak atau dalam bidang berkaitan pembelajaran, pertumbuhan, dan perkembangan kanak-kanak.
Maklumat Latihan TVET
- Pendidik TASKA/TADIKA
- Penyelia / Pengurus TASKA/TADIKA
- Pegawai Pembangunan Kanak-Kanak
- Konsultan / Penasihat Pendidikan Awal Kanak-kanak
- Penulis Buku Kanak-Kanak
- Usahawan Tadika/Taska
- Penganjur Acara Kanak-kanak
- Menyambung Pengajian ke Peringkat yang Lebih Tinggi
Syarat Kelayakan
Butiran Penyedia Latihan TVET
Lain-lain Maklumat
ii. Lulus Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) dengan mendapat sekurang-kurangnya Gred C (NGMP 2.0) dalam mana-mana mata pelajaran yang setara dengannya; ATAU
iii. Lulus Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM) dengan sekurang-kurangnya gred Maqbul; ATAU
iv. Lulus Sijil Kemahiran Malaysia (SKM) Tahap 3 dalam Pengasuhan Awal Kanak-Kanak/ Prasekolah dan lulus SPM dengan sekurang-kurangnya 1 kredit (kepujian) dalam mana - mana mata pelajaran; ATAU
v. Sijil dalam Pendidikan Awal Kanak - kanak atau yang setara dengannya, ATAU
vi. Sijil atau yang setara dengannya